کد خبر: ۸۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
شفا آنلاین>اجتماعی>روز گذشته در پی حمله گروهی که هنوز هویتشان مشخص نیست کارتن خواب‌های محله حقانی (هرندی) مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و وسایلشان آتش زده شد.
به گزارش شفا آنلاین، درباره انگیزه‌های احتمالی این اقدام نتایج روشنی در دست نیست اما گفته می‌شود نارضایتی مردم منطقه از زندگی در جوار کارتن خواب‌هایی که بیشتر آنها هم اعتیاد به مواد مخدر دارند از علل اصلی این حادثه بوده است. بنا به قول شاهدان عینی، عده‌ای که با ورود‌شان به پارک هرندی شروع به عربده کشی و فحاشی کردند، بعد با چماق به جان معتادانی که نایی برای فریاد زدن و توانی برای جابه جا شدن نداشتند، افتادند و درنهایت به پتو و چادرهای پاره و داغان آنها حمله کردند و با شکستن و آتش زدن بساط نیمه ویرانشان، عرض اندامشان را کامل کردند. بهانه‌شان هم استناد به گزارشی بود که چند وقت پیش پخش شده بود، مستندی که نشان می‌داد مسئولان عزمی یا برنامه‌ای برای جمع کردن کارتن‌خوابهای محله هرندی ندارند، یا اگر هم دارند هنوز هماهنگی‌های لازم برای اقدام سریعتر به وجود نیامده، بنابراین همین عده مجوز صادر کردند تا جلوتر از مسئولان، پارک حقانی را همچون پارک شوش از کارتن‌خوابها منزه کنند.

سپیده علیزاده، مدیرمؤسسه «نور سپید هدایت» به عنوان یکی از سازمان‌های مردم نهادی که برای کاهش آسیب کار می‌کند و شاهد عینی حمله این عده به کارتن‌خوابها بوده است، می‌گوید: «سؤالمان این است چرا مأموران نیروی انتظامی و شهرداری فقط نظاره‌گر ماجرا بوده‌اند.»او ادامه می‌دهد: «الان پارک حقانی از معتادان و کارتن‌خوابها خالی شده، اما تجربه نشان می‌دهد که این افراد دوباره به این منطقه برمی‌گردند، چراکه جایی برای ماندن ندارند، البته ما 7 سازمان مردم نهادی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنیم، دیشب درهای مؤسسه‌هایمان را به روی این افراد باز کردیم تا مشکل دیگری به وجود نیاید، ولی شبیه همین اتفاق سال گذشته هم در زیر پل ولایت افتاد. با این تفاوت که گشت‌های شهرداری یک طرح ضربتی اجرا کرده و تعداد زیادی کارتن‌خواب را به سامانسرای اسلامشهر تحویل دادند، اما در کمتر از یکربع دوباره حدود 300 نفرآنجا تردد می‌کردند، بنابراین راه چاره این نیست.» فرزاد هشیار، مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران با رد دخالت شهرداری در بیرون انداختن معتادان از پارک شوش می‌گوید: ما تنها در محله هرندی بافت مسکونی را از کارتن‌خوابها خالی کردیم و این عده به سمت پارک حقانی سوق داده شدند تا خدمات مددکاری بهتری دریافت کنند.

او البته حمله دیروز تعدادی از افراد به کارتن‌خوابهای پارک حقانی را یک حرکت کاملاً مردمی دانسته و با بیان اینکه این رفتار ناشی از انباشت نارضایتی محلی‌ها بوده است، می‌گوید: «البته این واکنش اول نبوده و در گذشته هم اتفاق افتاده است، اما نه در این حد و اندازه. به‌هرحال این عده در نزدیکی بافت‌های مسکونی زندگی می‌کنند و طبیعی است که چنین واکنش‌هایی به وجود آید. اما ما موافق چنین برخوردهایی نیستیم، چون تنها آسیب را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌برد.»او ادامه می‌دهد: «متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم هماهنگی‌های لازم برای ساماندهی کارتن‌خوابها را انجام دهیم. اما درصدد هستیم تا این افراد را به کمپ‌های ترک اعتیاد ماده 15 و ماده 16 ببریم و بعد از آن افرادی که سم زدایی شده باشند به مراکز بازپروری و کارآفرینی انتقال داده می‌شوند.»ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: